AKTUALNOŚCI

Wystawa twórczości artystycznej Pani Barbary Borczuch

Z przyjemnością zapraszamy Państwa na wirtualną wystawę wybranych prac autorstwa Pani Barbary Borczuch. Wystawa składa się z następujących sekcji: portrety, pejzaże, abstrakcje, rękodzieło oraz kartki pocztowe. Przed obejrzeniem prac zachęcamy również do zapoznania się z notką traktującą o drodze artystycznej Pani Basi autorstwa terapeuty plastyka- Pani Elżbiety Szpak.

O drodze artystycznej Pani Barbary.

Panią Barbarę poznałam 22 lata temu jako uczestniczkę terapii w ŚDS. Plastyka była dla niej tą formą aktywności, w której się spełniała i odnajdywała wiele pozytywnej energii. Była też kontynuacją jej pracy zawodowej jako dekoratorki porcelany w pracowni porcelany artystycznej oraz pracownika w pracowni konserwatorskiej mebli zabytkowych. Stąd zapewne tyle uwagi poświęconej w pracach detalom i drobiazgowych dociekań warsztatowych, tak czytelnych w jej rysunkowych portretach i dekorowaniu świątecznych baniek i wydmuszek. Od wielu lat uświetniają one nasze wystawy i kiermasze ŚDS. Pani Barbara narysowała portrety wielu osób- uczestników terapii oraz terapeutów. Jej artystyczne dokonania zostały nagrodzone indywidualną wystawą na terenie ośrodka. Wybrane prace brały również udział w licznych wystawach zbiorowych w miejskich bibliotekach, domach kultury i innych ŚDS-ach. Pani Barbara odnajduje przyjemność tworzenia nie tylko w malarstwie i dekoratorstwie, ale również w formach przestrzennych. Wykonana przez nią- piękna pacynka Małego Księcia, na stałe zdobi witrynę naszego ŚDS-u. W ostatnich latach skupia swoją uwagę twórczą na pracach malarskich, do których inspiracje czerpie z literatury, poezji, a także z wrażeń z naszych wyjazdów terapeutycznych. Artystka tworzy oryginalne obrazy w trudnych (bo nie tolerujących poprawek) technikach farb wodnych- akrylach, temperach i już super wymagających akwarelach i suchych pastelach. Bardzo udane, autorskie traktowanie tak trudnego warsztatu malarskiego łączy te poszukiwania artystyczne w spójny, na wysokim poziomie artystycznym, dorobek twórczy. Elżbieta Szpak

PORTRETY

PEJZAŻE

ABSTRAKCJE

RĘKODZIEŁO

KARTKI POCZTOWE

Pani Basi gratulujemy, tym którzy odwiedzili wystawę dziękujemy.

Wyjścia i wyjazdy

Relacja z obozu terapeutycznego napisana przez Pana Adama

OBÓZ TERAPEUTYCZNY W BIAŁYMSTOKU 27.08.2020-04.09.2020

Z powodu koronawirusa nie odbył się obóz w maju. Do skutku doszedł dopiero obóz na początku jesieni. Odbył się on w Białymstoku w dniach 27.08.-04.09.2020 r.
W pierwszym dniu jechaliśmy ponad 7 godzin do Białegostoku i po przyjeździe zjedliśmy obiad, rozpakowaliśmy się i później wybraliśmy się razem, wspólnie, do Biedronki w pobliżu.
Na drugi dzień zwiedziliśmy Skansen Podlaskie Muzeum Kultury Ludowej w Wasilkowie i Białystok, gdzie spędziliśmy wolny czas. W skansenie oglądaliśmy wystawy maszyn i narzędzi rolniczych, pojazdów, wyposażenia dworu włościańskiego, wyroby sztuki ludowej, obejrzeliśmy też starą szkołę z wyposażeniem.
W trzecim dniu, 29.08.2020 r., zwiedzaliśmy Monastyr Prawosławny i Muzeum Ikon w Supraślu. W Monastyrze zwiedziliśmy dwie cerkwie- jedną w remoncie i drugą prawie odrestaurowaną. W Muzeum Ikon było bardzo dużo zabytkowych i pięknych ikon. Później pojechaliśmy do Kruszynian, gdzie zwiedziliśmy najstarszy drewniany Meczet Tatarski na tym terenie.
Na czwarty dzień 30.08.2020 r. przypadała niedziela, mieliśmy dzień wolny, rano byliśmy na mszy i potem pojechaliśmy autobusem z Panią Basią zwiedzać centrum Białegostoku. W muzeum malarstwa w dawnym ratuszu oglądaliśmy obrazy znanych malarzy polskich na wystawie stałej oraz czasową wystawę malarstwa Kossaków. Poszliśmy potem zwiedzać Bazylikę Katedralną w Białymstoku.
W piątym dniu 31.08.2020 r. zwiedzaliśmy Białystok z przewodniczką. Obejrzeliśmy wtedy z zewnątrz Pałac Branickich z ogrodami w stylu francuskim i angielskim, m.in. z pomnikiem psa Kawelina. Obejrzeliśmy też tam aleję gwiazd polskiego bluesa z takimi sławami, jak Wiesław Chmielewski, Ada Rusowicz, Jan Skrzek, Irek Dudek i Rysiek Riedel. Później obejrzeliśmy pomnik Aktora Lalek oraz pomnik Odzyskania Niepodległości, a także Teatr Lalki i Aktora oraz gmach Opery Podlaskiej. W tym dniu zwiedziliśmy też Kościół Wotywny św. Rocha i cerkiew w Białymstoku z zewnątrz, a na koniec obejrzeliśmy pomnik twórcy języka esperanto- Zamenhofa.
Na szósty dzień 01.09.2020 r. pojechaliśmy zwiedzić Sokółkę- miejsce związane z Cudem Eucharystycznym, który miał tu miejsce w pierwszych latach XXI wieku. W tym mieście obejrzeliśmy kościół z relikwiarzem w formie monstrancji, w którym znajduje się fragment hostii, który zmienił się w fragment ciała, który jest fragmentem serca konającego człowieka. Obejrzeliśmy w domu parafialnym film o tym, jak doszło do tego cudu i o badaniach nad nim w Białostockiej Akademii Medycznej. Potem poszliśmy do restauracji Stara Szkoła na przepyszne lody i kawę.
Na siódmy dzień 02.09.2020 r. zwiedzaliśmy Pałacyk Myśliwski Branickich w Choroszczy z bardzo ciekawym, lecz nieoryginalnym wyposażeniem i ogrodem. W tym dniu byliśmy też w Tykocinie, gdzie obejrzeliśmy zamek Radziwiłłów, odrestaurowany współcześnie kościół i synagogę. Na koniec w tym dniu wybraliśmy się specjalną kładką do Narwiańskiego Parku Narodowego.
Na ósmy dzień 03.09.2020 r. odwiedziliśmy Białowieski Park Narodowy, gdzie zwiedziliśmy Zagrodę Żubrów i innych zwierząt. Szliśmy też ścieżką edukacyjną Żebra Żubra przez różne partie puszczy i rodzaje lasu. Zwiedziliśmy także małą miejscowość Białowieża.
W dziewiątym dniu 04.09.2020 r. wróciliśmy już do domu. Z obozu najmilej wspominam skansen w Wasilkowie z dworem sołtysa, w którym znajdowała się wystawa twórczości ludowej, Sokółkę z Cudem Eucharystycznym i zagrodę żubrów z Białowieskiego Parku Narodowego.

Wyjście do ZOO

Nowością w chorzowskim ZOO są pingwiny. I my zapragnęliśmy je zobaczyć i w związku z tym pewnego, letniego dnia wybraliśmy się z nimi przywitać. Okazały się uroczymi i bardzo żwawymi ptakami.